نمای کرتین وال یا  دیوار پرده ای، نمایی جدید در صنعت ساختمان می باشد که در عین سبکی، مقامت و استحکام دیوار را دارد. نمای کرتین وال هیچ نیرویی از خود ساختمان را متحمل نمی شود و تنها نیروی وزن خودش و نیروهای جانبی از جمله باد را تحمل می کند، لذا این نوع نما به عنوان یکی از انواع نماهای شیشه ای ساختمان با سیستم پوشش با سازه خود ایستا معرفی می شود. 

 

کرتین وال -Curtain Wall

 

بهترین نمای شیشه ای ساختمان به لحاظ مسائل سازه در ارتفاع می باشد.از آنجا که این نوع نما نقش سازه ای برای ساختمان ندارد، در ساخت آن از مصالح سبک به ویژه ترکیب آلومینیوم و شیشه استفاده می شود. در ادامه این مطلب با رنگین پروفیل کویر به دیتیل های کرتین وال می پردازیم.

 

نمای کرتین وال

نمای کرتین وال

تاریخچه نمای کرتین وال – Curtain Wall

 

در روش های اولیه ساخت بناها، تحمل بار کلی ساختمان بر عهده دیوارهای بیرونی بوده است. با توسعه فولاد و بتن مسلح به عنوان مصالح استاندارد در صنعت ساختمان و با بهره گیری از ستون ها با ظرفیت تحمل بار سازه ای بیشتر، دیگر نیازی به بهره گیری از دیوارهای بیرونی به عنوان تکیه گاه نبود، لذا برای ساخت دیوارهای بیرونی که دیگر نقش باربری را بر عهده نداشتند، سازندگان شروع به بهره گیری از مصالحی بسیار سبک کردند. این امر در طول تاریخ باعث رواج یافتن استفاده از شیشه در نمای بیرونی و منجر به پدیدار شدن سیستم نمای کرتین وال شد.

 

ساختار نمای کرتین وال – دیوار پرده ای

 

ساختمان اصلی کرتین وال در واقع متشکل از دو بخش لامل و پرکننده (سبک و غالبا شیشه‌ای) می باشد.  در کرتین وال، لامل ها به دو بخش افقی و عمودی تقسیم می شوند و فضایی مشبک مناسب نصب شیشه ها و یا دیگر پوشش ها را می دهند. به لامل های عمودی مولیون و به لامل های افقی ترنزوم گفته می شود. لامل ها نیز با توجه به طراحی نما و کاربری که دارند انواع مختلفی دارند که پرکاربردترین  آن معمولا لامل های آلومینیومی هستند.

شیشه ها و دیگر پوشش ها روی لامل ها نصب می شوند. از انجا که این شیشه ها به جای نصب بر روی ساختمان بر روی سازه کرتین وال نصب می شوند از این رو وزن وارده بر ساختمان کاهش می یابد. این کاهش وزن سبب می شود که مقاومت ساختمان نسبت به زلزله افزایش یابد. این نما به جز وزن خود هیچ بار دیگری را متحمل نمی شود و به دلیل ساختار خاص سازه ای در برابر نفوذ آب و هوا و تبادل حرارت و برودت، نوسانات ناشی از فشار باد و نیروی زمین لرزه از مقاومت فوق العاده ای برخودار است.

نمای کرتین وال

نمای کرتین وال

 

روش های اجرا و نصب نمای کرتین وال

 

– روش اجرای استیک (Stick)

 

در این روش از اجرای نمای کرتین وال، بخش اعظم کار در محل ساختمان انجام می شود. اتصالات پروفیل های عمودی آلومینیومی به استراکچر نصب  پروفیل های افقی بر روی این پروفیل ها در محل پروژه انجام می شود.

 

– روش اجرای یونیتایز (Unitized)

 

این روش نسبت به روش استیک نوپاتر بوده و با توجه به پیشرفت روزافزون دانش این صنعت و مزایای اجرایی آن روز به روز به تعداد طرفداران این روش اضافه می شود. در این روش تقریبا تمامی کارها در کارخانه انجام می گردد و قاب هایی با سایزهای مهندسی شده، ساخته شده و در کارخانه شیشه روی قاب ها نصب میگردد سپس یونیت های حاضر به صورت پازل در پروژه روی هم نصب می گردد.

 

انواع نمای کرتین وال استیک (Stick)

 

به طور کلی نمای کرتین وال استیک به سه رده ی اصلی تقسیم می شود:

– کرتین وال قاب دار یا فیس کپ (face cap)، خطوط ظاهری نمایان در نما و استفاده از درپوش

– کرتین وال بدون قاب یا فریم لس (frameless)، بدون خطوط ظاهری نمایان در نما 

–  کرتین وال کاست دار یا سمی یونیتایز (semi unitized)

 

مزیت های نمای کرتین وال

 

– کاهش وزن ساختمان و در نتیجه کاهش بار مرده ساختمان

– بهره گیری از شیشه جهت استفاده از نور طبیعی روز

– کاهش مصرف انرژی

– کاهش تبادل حرارتی بین داخل و خارج ساختمان

– زیبایی و جلوه های خاص مدرن در شب و روز

– چشم انداز مناسب

– سرعت بالا در اجرا

– توانایی مقاومت در برابر لرزش های حاصل از باد های شدید و یا زمین لرزه

– امکان محاسبه میزان انتقال حرارت با انواع شیشه ها

– عایق بندی کامل رطوبتی و حرارتی

– دارا بودن ویژگی آکوستیک

– امکان ترکیب آسان با سایر سیستم های پوشش نما

– امکان اجرا به صورت پیش ساخته و یا نیمه پیش ساخته

– امکان نصب بازشوهای مختلف بر روی آن

– کاهش هزینه های بهره برداری و مراقبت از ساختمان

– تنوع ویژگی ها و مشخصات ظاهری